30 jaar filmen en Master Kunsteducatie Artez
Als Master Filmeducatie en filmer weet ik dat films maken een actieve leermethode is omdat je na jaren nog weet wat je monteerde. De methode is leerzaam, omdat het een beroep doet op meer intelligenties en met afwisselende werkvormen de leerstof herhaalt.
Filmenderwijs
Filmenderwijs is de aansprekende filmmethode van Antilope Films. Middels Filmenderwijs maken jongeren films voor leeftijdgenoten, over maatschappelijke thema’s welke zijn gekoppeld aan de kerndoelen van het onderwijs en de kerntaken van duurzame bedrijven. Deze films worden geplaatst op de sociale media o.a. websites van jongeren.
Filmenderwijs draagt bij aan de ontwikkeling van jongeren op persoonlijk, algemeen maatschappelijk- en kunsteducatief vlak, en aan de ontwikkeling van sociale,- en algemene communicatieve vaardigheden van de jongeren door het samenwerkend karakter bij het maken van de films.
Motto van de Filmmethode
Al lerende filmen en al filmende leren
Verkennen van duurzame bedrijven gaat samen met leren
De onderwerpen zijn gekoppeld aan de kerntaken van duurzame bedrijven en sluiten aan op de kerndoelen en vaardigheden in de leergebieden van het VO. Deze zijn: Kunst en Cultuur; Mens en Maatschappij; Mens en Natuur en Nederlands.
Filmenderwijs biedt aan jongeren veiligheid en plezier
Filmen is leuk en het resultaat op websites is tastbaar. Het filmproces kent een strak stappenplan, een veiligheid waar jongeren erg veel behoefte aan hebben.
Leren vanuit je kracht
De vormgeving van films is een creatief leerproces dat een beroep doet op acht verschillende intelligenties. Op een school wordt appèl gedaan op schrijven, of lezen. Leerlingen die andere intelligenties hebben vinden nu aansluiting op het leren en raken weer gemotiveerd. Jongeren zijn in de puberfase op zoek naar hun eigen identiteit. Ze hebben nu de gelegenheid te ontdekken wat hun eigen talenten zijn en wat ze wel/niet leuk vinden.
Welke rol willen ze spelen? “Wil je regie voeren of de productie leiden of wil je visueel een bijdrage leveren als cameraman/vrouw?” De visuele intelligentie wordt aangesproken en ze hebben nu de mogelijkheid kernachtige beelden over het onderwerp te filmen of te monteren.
Ze ontwikkelen associatieve/ creatieve intelligentie, durf en ondernemen; door bijv. te bellen naar een organisatie. Een jongere kiest in een crew wat hij of zij goed kan en leert vanuit zijn of haar sterke krachten. Dat geeft zelfvertrouwen en plezier. Research naar het onderwerp via internet, het interview afnemen. Het is leren door doen.
De vele filmwerkvormen houdt jongeren bij de les
Jongeren gaan op zoek naar informatie over het onderwerp in de researchfase, in de conceptfase maken ze een globaal plan, het maken van een draaiboek is het nauwgezet ten behoeve van de opnames en de montage. Ze leren in vijf fasen met de specifieke werkvormen een onderwerp goed te doorgronden.
Jongeren leren filmend een bedrijf beter kennen
Op een actieve wijze maken ze kennis met een bedrijf en welke factoren in een bedrijf de doorslag geven voor de duurzame aanpak.
Leren samenwerken en communiceren
Filmen activeert jongeren op een speelse wijze tot samenwerking. Jongeren werken als crew aan een film en leren met elkaar in de vijf stappen te overleggen over de vormgeving van de inhoud tot een eindmontage.
Leren door uitleg
Jongeren leren het meest van elkaar door onderlinge uitleg, dat voortdurend aan de orde is tijdens het filmen: een uitstekende manier om kennis zelf te onthouden.